על קצבאות הנכות בישראל

האם שאלתם את עצמכם פעם את השאלה כיצד חיים אנשים בישראל מקצבת נכות של 2,300 שקלים בחודש? אותם אנשים אשר מנסים כבר מספר שנים לשנות את המעמד שלהם ונלחמים למעשה על הדבר הכי בסיסי שיש. על מה הם נלחמים? על קצבת נכות בגובה של שכר מינימום שיאפשר לכם לחיות בכבוד במדינה שבה יוקר המחיה רק עולה עם השנים.

 

בדיון שנערך בכנסת צוטט כחלון שנשמע כביכול אומר לליברמן בדלתיים סגורות שהוא אינו מתכוון לשמש כבנקומט של אוכלוסיית הנכים. מנגד, חברת הכנסת קארין אלהרר ממפלגת יש עתיד אומרת ״תקציב המדינה יכול להעביר כספים לביטוח הלאומי, כי ביטוח לאומי הוא הפרה החולבת של תקציב המדינה כשמתחשק להם״.

 

עמותת נכה לא חצי בן אדם ערכה כינוס בתחילת חודש מרץ האחרון. שלב נוספ במאבק ארוך, מתיש ומיגע שמנהלים בעלי המוגבלות מול הממשלה – 200 אלף נכים במספר, אשר בוחרת להעניק להם קצבה עלובה יש לציין של 2,342 שקלים בחודש. למעשה בתנאים אלו הממשלה דנה את אותם נכים לחיות בתנאי עונה מחפירים ומביישים.

 

כיצד יכולים קשישים מבוגרים מעל גיל 70 ללא משפחה, אלו החולים במחלות קשות ביניהן פרקינסון, פסרואזיס האדיסון וכדומה עם אחוזי נכות גבוהים להסתדר בעולם הזה עם 2,300 שקלים בחודש? אינספור תופעות לוואי, ניסיונות התאבדות רבים, מצבים של רעב, בדידות וחוסר אונים מלווים את אוכלוסיית המוגבלים אשר עדיין נלחמת על הזכות הבסיסית ביותר שלה והיא לחיות בכבוד.

 

לפני כשנתיים הקים בחור בשם אלכס פרידמן את עמוד הפייסבוק ״נכה לא חצי בן אדם״. אם אדם בריא לא מסוגל לחיות מכזה סכום, אז איך אדם חולה שזקוק לתרופות וטיפולים מיוחדים יכול?. העמוד תוך זמן קצר קיבל תאוצה וחשיפה גדולה והפך לעמותה. עמותה נוספת מתוך 120 אלף ארגונים הפועלים למען נכים בישראל. אולי זו אחת הבעיות שאותם גופים לא מתגבשים לגוף אחד חזק. גם שם טוען אלכס כמו בעוד גופים רבים אחרים יש המון פוליטיקה, העמותות רבות מה שגורם למצב להישאר ממש כפי שהוא עכשיו.