כיצד ניתן להוזיל עלויות כאשר רוכשים דירה?

אין ספק, שאחד הדברים הבוערים שעל סדר היום הוא נושא של רכישת דירה. זוגות צעירים, כיום מתקשים לרכוש דירה, שכן לעומת המחירים שהיו לפני עשור, המצב היום הרבה יותר קשה. כולם כמובן מחכים לצעדי הממשלה ולהגרלות השונות של "מחיר למתשכן". עם זאת, יש עוד מספר דרכים בהן ניתן להוזיל עלויות כאשר רוכשים דירה.

אז איך בעצם ניתן?

ראשית, תמיד יש את האופציה של קבוצת רכישה. במקרה של קבוצת רכישה, מתארגנת קבוצה של דיירים והיא זאת שבעצם היזם שרוכש את הקרקע, ובכך מוזילים את העלויות של הדירה משמעותית. בהרבה מקרים מדובר על הוזלה של מאות אלפי שקלים במחיר הדירה. עם זאת, חשוב לציין כי קבוצות הרכישה יכולות לסבול מהרבה מאוד בעיות ולא פעם נקלעים לקשיים במהלך הפרויקט שעשויים להביא לעלויות נוספות. לכן, חשוב מאוד במקרים הללו להסתייע בחברה שכבר ניהלה מספר פרויקטים של חברות רכישה וכן גם יש צורך לבחור בקבלן הנכון שיבצע את פרויקט הבנייה.

דרך נוספת בה ניתן לחסוך כסף ברכישת הדירה היא מצב של קבוצת רוכשים. בניגוד לקבוצת רכישה, לא מדובר בו הדיירים הם אלו שרוכשים את הקרקע. במקרה שכזה, הדיירים מתארגנים כקבוצה ופונים למספר קבלנים על מנת לרכוש דירות בפרויקט קיים. במקרים הללו, הקבלן יעדיף להוריד מחירים ולהציע מפרט אטרקטיבי יותר לקבוצה גדולה יחסית של רוכשים. במקרה שכזה שני הצדדים מרוויחים: הקבלן מוכר כמות גדולה של דירות בבת אחת, בעוד הדיירים מקבלים מחיר אטרקטיבי יותר. דוגמאות לכך, הם פרויקטים עבור אנשי קבע או המשטרה שבהם לרוב מדובר בפרויקטים אטרקטיביים.

הדרך הנוספת, הינה לרכוש את הדירה כאשר הפרויקט עוד נמצא על הנייר ובשיווק ראשוני. במקרים הללו, לרוב המחירים יהיו טובים יותר מאשר בהמשך, בשלב ב' שכבר הבניין בנוי. אולם, יש מקרים, שבהם הקבלנים נשארים "תקועים" עם דירות שכבר בנויות ויציעו מבצעים שונים על מנת למכור אותן.

חשוב לציין, שאם תמיד מחכים לירידת מחירים, בשנים האחרונות המחירים בעיקר רק עולים. כדי שהמחירים ירדו, צריך שהממשלה תבצע מספר צעדים דרמטיים וייתכן שייקח לכך זמן.