התחדשות עירונית מהם השלבים בפרויקט פינוי בינוי?

פינוי בינוי הוא למעשה סטטוס בישראל לשטח עירוני בו הוחלט להרוס את המבנים הישנים לצורך בניית מבנים חדשים. מדיניות פינוי בינוי הוכרזה באופן רשמי על ידי משרד הבינוי והשיכון ב-1998 והוא יוזמה של אדריכלית המשרד דאז סופיה אלדור. המיזם הראשון הושלם ב-2014 (אחרי שהתחיל ב-2001) ומאז ועוד היום כחמישה אחוזים מהתחלות הבנייה הן המסגרת הפרויקט. אלו הם השלבים המרכזיים בתהליך.

הכרזה על בניין, מתחם או שכונה כמיועדים לפרויקט והכנת התכנית

היוזמה עשויה לבוא ממגוון גורמים, החל מיזם הפרויקט, דרך הדיירים עצמם ועד לעירייה. אישור על פינוי בינוי לעומת זאת ניתן על ידי משרד הבינוי והשיכון.אם היוזמה היא של היזם עצמו התכנית תעשה על ידו ואם מדובר על פינוי בינוי מטעם העירייה, היא זו שאחראית על התב"ע (תכנית בניה עירונית). אם הדיירים הם היוזמים אזי ניתן לבחור את הקבלן באופן עצמאי או בהתאם לדרישות הרשות.

אישור התב"ע ברשות המקומית ועדכון בעלי הדירות

לאחר יצירת התכניות, התב"ע  צריכה לעבור אישור בועדת התכנון ובנייה המקומית וכן בוועדת התכנון והבנייה האזורית דרך הרשות עצמה ונציגי הבניין וכמובן לקבל את אישור הדיירים באמצעות הנציג. מכאן אחראי היזם על איתור  בעלי הדירות ועדכונם בתכנית ויש צורך בהסכמה מינימלית של 66 אחוזים מתוכם.

בחירת חברת הבנייה וחתימה על הסכם

מכאן אפשר לחתום על ההסכם ולבחור את חברת הבנייה שתבצע את פרויקט ההתחדשות העירונית. מומלץ לבחור חברה ותיקה שלא רק מתמחה בבנייה חדשה, אלא מכירה לעומק את פרויקט פינוי בינוי, הן מבחינה מקצועית והן מבחינת ההליכים הבירוקרטיים. הקשיים העיקריים בתהליך נובעים לרוב מתוך הפער בין הציפיות של הדיירים (מהות השיפוץ, הדירה החלופית וכן הלאה) למה שניתן בפועל ובמידה ומצליחים לגשר על הפערים הפרויקט יכול להתקדם.

התפנות הדיירים, הריסה ובניית המבנה

מכאן יתפנו הדיירים אל המגורים הזמניים והתהליך יצא לדרך. הוא עשוי לקחת בין שנה ל-5 שנים לפי היקף השיפוץ ובמקרים רבים תבצע העירייה עבודות שדרוג בסביבה, מה שיעלה עוד יותר את ערך הדירות בשכונה לאחר הפרויקט. במרבית המקרים מדובר על פרויקט משתלם בהחלט עבור הדיירים ששווה את הטרחה והמאמץ מצדם.   עוד מרחבי הרשת: בפנטן – להגן על עור תינוקך יורם קראוס – "טכנולוגיה חדשה תאפשר לנו להשתפר כבני אדם" עולם הדיגיטל כבר לא מספיק טוב עבור מותגים ולקוחות – כתבה מאת יורם קראוס