הרפורמות שהורידו מחירים בישראל

ישראל נחשבת לאחר המדינות הכי יקרות למחיה בעולם. רק תשאלו את התיירים ההמומים שמגיעים לכאן ומגלים כמה עולה כוס בירה בפאב. גם סל הקניות בישראל הוא יקר מרוב מדינות העולם. המחירים הללו הולידו את מחאת הצדק החברתי שהייתה כאן ב 2011. מאז הגיעו כמה רפורמות שהצליחו להוריד את המחירים, אבל יוקר המחיה עדיין שולט במhttp://www.socialjustice.org.il/הרפורמות-שהורידו-מחירים-בישראל/דינה. מהן אותן רפורמות?

 

הרפורמה בטלוויזיה

רפורמה שהנהיג השר כחלון. אם בעבר השידורים היו רק של יס והוט, כיום נכנסו לתמונה גם סלקום ופרטנר. מה שגרם להורדת המחירים אצל 2 החברות האחרות. גם הכניסה של נטפליקס לישראל סייע בהורדת המחירים. מה הצרכן הרוויח? הוזלה של מאות שקלים בחודש על תשלום בעבור צפייה בטלוויזיה. המחירים הופכים להיות משלמים יותר כאשר בוחרים חבילות טריפל הכוללות אינטרנט, טלפון וקו טלפון ביתי.

הרפורמה בסלולר

מי זוכר היום שפעם היינו משלמים לחברות הסלולר בעבור כמוץ דקות שיחה או חבילה של דקות שיחה. היום משלמים מחיר מסוים ללא הגבלת זמן. זה קרה ב 2012 בזכות כניסתן של ספקיות סלולר נוספות כמו, רמי לוי, גולן טלקום והוט. פעם אפשר היה לקבל שירות מסלקום, פלאפון ואורנג' (כיום פרטנר). כיום, כאמור, כמות הספקיות ממשיכה לגדול. מדובר באחת הרפורמות הגדולות והאפקטיביות ביותר בתחום שהנהיר השר כחלון. הרפורמה יצרה חסכון של מיליארדים למשתמשי הסלולר.

שמיים פתוחים

טיסות הלואו רוסט הגדלו את התיירות היוצאת מהארץ במאות אחוזים. כאשר השמיים נפתחו לכניסתן של חברות כמו ויז אייר וראיין איר, אפשר היה לרכוש כרטיס טיסה במחיר נמוך יותר במאות אחוזים. למעשה ב 300 ₪ אתם יכולים לתפוס מבצע היום של טיסה הלוך חזור לפולין ואפילו בפחות. מי היה מאמין שדבר כזה יהיה אפשרי. החופשות בחו"ל הפכו הרבה יותר משלמות. למשל יהיה לכם זול יותר לטוס עם כל המשפחה ליוון מאשר לבלות באילת. אנחנו עדיין מחכים לרפורמת המחירים של התיירות בארץ. מי יודע, אולי יום אחד זה יקרה.

מרחבי הרשת
עו"ד שי פניני – עורך דין מסחרי אזרחי
משרד עורכי הדין שי פניני

מחיר למשתכן

עוד רפורמה של השר כחלון שהיה אחראי גם על הרפורמה של הסלולר. מחיר למשתכן אפשרה לזוגות צעירים לקנות דירה ראשונה במחיר נמוך במאות אלפי שקלים ממחיר השוק כמו גם לקחת משכנתא של 90 אחוז. היה צפי מהרפורמה הזו גם לבלום את עליית מחירי הדיוק, אם לא להוריד, אבל ההשפעה שלה הייתה מאוד קטנה, אם בכלל.

רפורמה נוספת שסייעה להורדת המחירים היא בתחום התחבורה וכניסתו של הרק קו, אבל תשתית התחבורה בישראל עדיין רחוקה מלהדביק את המדינות המתקדמות האחרות.  בגדול הרפורמות הללו ענו על צרכים ספציפיים, אבל ישראל היא עדיין המדינה עם הפער הכי גדול בין עשירים לעניים מכל מדינות ה  oecd. הציבור מחכה עדיין לרפורמות כמו הורדת מכסים על יבוא, חינוך חינם מגיל 3 חודשים ועוד.

 

מרחבי הרשת:
יורם קראוס – יומן מסע טיפוס הרים אל פסגת הר המטרהורן