האם ההתייקרות הצפויה במחירי החשמל תגיע אחרי הבחירות?

בחודשים האחרונים נראה ש“מערבבים“ אותנו הן בנושא הגז והן בנושא עליית המחירים של צריכת החשמל. חשוב להבין כי קיים קשר ישיר בין עליית מחירי הגז לעליית מחירי החשמל. בשונה ממה שקורה בעולם כולו שם יש ירידה במחירים, אצלנו בישראל כמובן שהמחירים רק עולים בהתמדה מדי שנה.

חברת החשמל נמצאת בחובות של למעלה מ-70 מליארד שקלים וזו חברה שלא יכולה להתקיים בפני עצמה וכאן המדינה נכנסת לתמונה. כשמשרד האוצר מחליט לעלות את המס על הפחם, בעצם המס עולה על אזרחי מדינת ישראל כי הוא פשוט מגולגל לאזרחים דרך צריכת החשמל.

חשוב להבין שהעליה במחירי החשמל לא קשורה לרפורמה שהייתה אמורה בשלב עתידי להוריד את המחירים ולגרום לתחרות. עדיין אין תחרות, עדיין אין התייעלות בחברת החשמל, עוד ועוד עובדים מפוטרים וגם בעצם התחרות שדיברו עליה בכלל לא קיימת. אז התשובה לשאלה האם ההתייקרות הצפויה במחירי החשמל תגיע אחרי הבחירות היא כן.

למרות שזה מאוד תלוי בממשלה וכדי שהמחירים יורדו מה שצריך לקרות הוא שחברת החשמל תמשיך לעודד אנרגיות מתחדשות. בניתיים העליה ההגיונית היחידה במחירי החשמל קשורה לפאנלים סולאריים על גגות של בתים פרטיים תוך סבסוד מלא מצדה.

לסיכום, הרפורמה בחברת החשמל היא סוג של מבנה מחודש שלא בא לטובת הציבור וירידת המחירים בשום צורה.