תנועת דרור ישראל וצדק חברתי

התנועה החברתית "דרור ישראל" הוקמה בשנת 2006 ופועלת בכל רחבי הארץ לשינוי חברתי ולקידום חברה ישראלית שוויונית וצודקת יותר. ערכי הליבה של תנועת דרור ישראל הם שוויון ערך האדם, דמוקרטיה, חלוציות, ציונות ושלום. על סדר יומה נמצאים מאבקים ציבוריים בנושאים כלכליים-חברתיים, חינוך חדשני וקידום מיזמים של שיתוף ושתפנות.

צדק חברתי – הקו המנחה

תנועת דרור ישראל חרטה על דגלה את המאבק לצדק חברתי ולשוויון במדינת ישראל, מתוך תפיסה שהשוויון והצדק החברתי הוא הבסיס ליצירה של חברה ישראלית טובה, שבה לכל אדם בישראל יש מקום ותפקיד ביצירתה, ללא הבדל דת, גזע או מין. בדרור ישראל פועלים עם כל הגילים, מגיל הגן ועד הזיקנה, במגוון קבוצות ופרוייקטים, ובכל רחבי החברה הישראלית.

פעילויות התנועה בתחום הצדק החברתי

חברי דרור ישראל פועלים ברחבי הארץ ומפעילים מיזמים רבים כחלק מקידום נושא הצדק החברתי, על ידי יצירת קואליציות וניתן למצוא עליהם מידע בכל מידע חדשותי על דרור ישראל. קבלו הצצה לכמה מהם:

  1. התיכון החברתי – אחת ממסגרות הלימוד החדשניות בארץ. התיכון החברתי, הפועל ברשת דרור בתי חינוך מבית תנועת דרור ישראל, מתנהל בפדגוגיה החברתית, דרך חינוכית דיאלוגית, המבוססת על הקשר שבין האדם והחברה, ומקדמת צדק חברתי ע"י עשייה תוך כדי למידה. בתי הספר פועלים רבות למען מימוש דרכם הייחודיות של התלמידים בו ומהווה מסגרת עוטפת, קטנה ואינטימית עם שני מחנכים לקבוצה של עד 20 תלמידים.
  2. הוועד למאבק ברצח עם – הוקם בשנת 2006 על ידי חברי דרור ישראל. הוועד שם לעצמו למטרה לזהות, להתריע ולמנוע רציחות עמים בעולם. דרור ישראל מחויבת לפעול לזיהוי והפסקת מעשי האלימות ורציחות עמים באשר הם. בפעילות הוועד למאבק ברצח עם הרצאות, פעילות ומחקר בנושא.
  3. אולפני "דרור" – מסגרת חינוכית בלתי-פורמאלית ללימוד ושיפור השליטה בשפה העברית, המסגרת מיועדת לציבורים נרחבים של עולים, חדשים וותיקים, מארצות מוצא שונות ובמשרע גילים רחב. האולפן מאפשר למשתתפים לשפר את ידיעותיהם ושליטתם בשפה העברית, התמצאות במושגים יומיומיים, תוך מפגש חברתי מהנה ומחנך. אולפני דרור קמו מתוך אמונה כי ידיעת השפה העברית בישראל מחזקת את תחושת השייכות וההשתלבות בארץ ובכך מקדמת את השוויון.
  4. הפורום לצדק חברתי – את הפורום הקימה התנועה יחד עם עוד ארגונים, במהלך המחאה החברתית בקיץ 2011. מטרת הפורום הוא לשנות את הפרדיגמה הכלכלית-חברתית בישראל ולכונן מדיניות רווחה כדי לקדם צדק חברתי, לצמצם פערים כלכליים-חברתיים ולמגר את העוני.

דרור ישראל מקדמת את הצדק החברתי והשוויון בכל אופני הפעולה שמקיימים חבריה: בתנועת הנוער, בגני הילדים, בבתי הספר, הפנימיות, מועדוני הנוער והמכינה, בסדנאות, בסמינרים ובחוגים, בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, בקבוצות צעירים, מבוגרים וזקנים, באולפנים ללימוד עברית, במסעות בארץ ובפולין, בפעולה החקלאית, בפעולה הציבורית ועוד ועוד