שיטת השיווק של חברת הרבלייף

חברת הרבליף משווקת מוצרים שנועדו להנהיג אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ופעילות ספורטיבית. בתחילת דרכה, בחרה הרבלייף לשווק את מוצריה בשיטת השיווק הרשתי. שיטה זו, יש שיאמרו, גרמה לנזק תדמיתי לחברת הרבלייף וקשרה אותה להונאות פירמידה למיניהן. עם זאת, לאחרונה אחד ממתנגדיה הגדולים ביותר של הרבלייף, ביל אקמן, משך את הימורו נגד מניית הרבלייף לאחר שטען במשך שנים שמדובר בהונאת פירמידה. מאמר זה נועד להסביר מהי שיטת השיווק הרשתי של חברת הרבלייף, ומדוע היא שונה מהונאת פירמידה.

שיטת השיווק של חברת הרבלייף

שיווק רשתי

שיווק רשתי או שיווק רב שכבתי (בקיצור MLM) מבוסס על גיוס משווקים חדשים לצד מכירת המוצרים של החברה. כלומר, סוכן מכירות מתוגמל על המוצרים שהוא מוכר וכן על מכירותיהם של הסוכנים שהוא גייס. כך, ניתן לזכות בהכנסה פסיבית לצד ההכנסה מהמכירות הישירות של המוצרים. חשוב לזכור שלא מדובר באמצעי לכסף מהיר וקל. מדובר בעסק לכל דבר ונדרשת השקעה רבה ומוטיבציה גבוהה כדי לקצור רווחים.

מהי הונאת פירמידה?

הונאת פירמידה מבוססת על מודל עסקי שנועד להיכשל ולרוב אינו מחזיק יותר מכמה שנים. בתרמית זו, נדרש כל מגויס חדש לרשת ההונאה להשקיע סכום מסוים שיעניק לו רווח פוטנציאלי עתידי. בפועל אין כל סיכוי לקצור רווחים מההשקעה, משום שאין מוצר או שירות בעל ערך שניתן למכור, והאפשרות היחידה להרוויח היא על ידי גיוס סוכנים חדשים עליהם יקבל תשלום. התוצאה היא שהעומד בראש הפירמידה זוכה לרווחים גדולים בעוד אלו שבתחתית הפירמידה נותרים ללא כל רווח ועם הפסד כספי.

מדוע הרבלייף אינה הונאת פירמידה?

אחד המאפיינים העיקריים של הונאת פירמידה הוא שאין מוצר או שירות בעל ערך. בנוסף, גם מוצרים שאינם תואמים לשוק מבחינת מחירם או נחיצותם עשויים להוביל להפסדים. מנגד, לחברת הרבלייף, הפועלת משנת 1980, יש מוצרים מגוונים המסייעים לניהול משקל תקין, מוצרים לספורטאים, מוצרים לחיזוק המערכת החיסונית ומוצרי קוסמטיקה. מוצרי החברה נמכרים ברחבי העולם, ומניותיה במגמת עלייה. מאפיין נוסף של הונאת פירמידה הוא חוסר שקיפות. אם נתקלתם בחברה שלא מפרטת על המוצר אותו היא מוכרת ועל מבנה החברה – כדאי שתזהרו, ייתכן מאוד שמדובר בהונאת פירמידה. חברת הרבלייף, לדוגמה, אינה מסתירה דבר על אודות מוצריה, וניתן לקרוא באתר האינטרנט של הרבלייף על שלל המוצרים ומטרתם.

לסיכום

הרבלייף אינה תרמית פירמידה בעיקר בגלל שקיימים מוצרים בעלי ערך וההכנסות בשיטת השיווק של הרבלייף אינן מבוססות על גיוס סוכנים חדשים בלבד. בבואכם לעסוק בשיווק רשתי זכרו שלא מדובר בכסף קל והדרך להצלחה כוללת השקעה רבה ומוטיבציה כמו בכל עסק.