רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית

זוכרים את הימים, שבהם היינו מתנהלים באוטובוסים וברכבות אך ורק עם כרטיסי נייר? כרטיסיית נייר לאוטובוס שאותה היו מנקבים. כמו כן, גם את כרטיסי הרכבת היינו צריכים לשמור במידה והיינו קונים כרטיסיה. והיינו צריכים לקנות כל הזמן כרטיסים מנקודה א' לנקודה ב'. כל זה השתנה בשנים האחרונות עם הרפורמה של התחבורה הציבורית והכנסה של הטכנולוגיה לסיפור. הסיפור המרכזי הוא הסיפור של הרב קו.

הרב קו, הינו כרטיס חכם, אותו נטען לטעון ולעשות בו שימוש בכל אמצעי התחבורה שיש: אוטובוסים, רכבות, מטרוניות וכן גם ברכבת הקלה בירושלים. הרב קו, הפך להיות כרטיס ארצי שמזמינים אותו או שמקבלים אותו על המקום בתחנות מסוימות שמעניקות שירות זה. על הכרטיס נשמרת כל היסטוריית הנסיעות שלנו. כמו כן, נטען לטעון את הרב קו, ידנית על ידי תשלום בתחנות הרכב או באוטובוסים, או שגם ניתן להטעין תשלום באמצעות אפליקציה ייעודית. כמו כן, ניתן לרכוש כרטיסים ייעודיים לדוגמא לנסיעה ברכבת באינטרנט, מה שמקל משמעותית לאנשים שרוצים להגיע לנסיעה שקטה בלי הלחץ של רכישת הכרטיסים. באמצעות הכרטיס ניתן כמובן גם לטעון את כל המינויים השונים.

כמו כן, במסגרת הרפורמה הוזלו משמעותית מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית, בתעריף של 14%. הדבר כמובן נועד לעודד את הנסיעה בתחבורה הציבורית. כמו כן, הדבר נועד לאפשר לאוכלוסיות מוחלשות שעושות שימוש בתחבורה ציבורית באופן תדיר כמובן לשלם עליה פחות.

פרט לנושאי התשלומים והנוחות, כיום מחולקים אזורי הארץ למספר מטרופולינים: חיפה, תל אביב, ירושלים בב"ש. בכל מטרופולין יש מספר מעגלים, כאשר בכל מעגל ניתן להשתמש ללא הגבלה בכרטיס נסיעה משולב. במיוחד כאשר לדוגמא עוברים מאוטובוס לאוטובוס, או מאוטובוס לרכבת. תחשבו שכל מה שצריך לעשות זה פשוט לעלות לאוטובוס שיוביל אתכם לרכבת, לעלות לרכבת ולאחר מכן לעלות לאוטובוס נוסף שייקח אתכם למקום העבודה והכל באותו הכרטיס ובמחיר שנקבע מראש, ללא שתצטרכו כל פעם לחפש שטרות ומטבעות על מנת לרכוש כרטיסים.

אין ספק, שיש הרבה מה לעשות בנושא התחבורה הציבורית בארץ, אולם, להקל על הנושאים ולעבור לטכנולוגיה נוחה יותר הוא צעד מבורך.