עוסק מורשה: חובות וזכויות

 

מי שרוצה לפתוח עסק בישראל או להתחיל לקבל הכנסות בתור עובד עצמאי, צריך לפתוח תיק עוסק, ואם חוזים מראש הכנסה שנתית גבוה מסכום של 107,692 ש״ח, אזי שהאפשרות הטובה ביותר היא פתיחת עוסק מורשה. בואו ננסה להבין מה המשמעות של הסטטוס הזה ומהן החובות והזכויות של עוסקים מורשים.

 

מהו עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא כל עוסק שסכום ההכנסות השנתי שלו עולה על 107,692 ש״ח. עוסקים מורשים מחויבים לגבות מע״מ בגובה 17 אחוז מסך העסקה על כל הכנסה, מה שאומר שלאחר התשלום הם מנפיקים חשבונית מס (וזאת בניגוד לעוסק פטור שלא גובה ולא משלם מע״מ).

 

מהן החובות של עוסק מורשה?

עוסק מורשה מחויב כאמור לשלם מע״מ על בסיס דו חודשי. מעבר לכך הוא מחויב לשלם גם מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי בהתאם להכנסות שלו, כאשר ניתן לשלם באמצעות מקדמות או חודשיות או דו חודשיות, או באופן מרוכז בסוף השנה עם הגשת הדו״ח השנתי.

 

מהן הזכויות של עוסק מורשה?

בניגוד לשכירים, עוסקים מורשים רשאים לקזז הוצאות עסקיות ממחזור ההכנסות שלהם וכך להפחית את גובה המיסים שיש לשלם. יש לא מעט הוצאות מוכרות כמו הוצאות דלק, הוצאות אירוח, הוצאות של תפעול עסק (למשל משכורות לעובדים או חומרי גלם לייצור המוצרים שמוכרים) ועוד.

 

איך פותחים עוסק מורשה?

פתיחת עוסק מורשה מתאפשרת דרך הגעה פיזית לסניפי מע״מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה, באופן מקוון באינטרנט דרך האתר הממשלתי או באמצעות גורם מייצג כמו רואי חשבון ויועצי מס (שגם יכולים לנהל את החשבונות עבורנו) תמורת תשלום עמלה. למי שצופה מראש הכנסות גבוהות מ-107,692 ש״ח בשנה, מומלץ לפתוח כבר מהשלב הראשון תיק עוסק מורשה.