כיצד ניתן לממן תואר אקדמי מלא?

כיום, בניגוד לעבר, הלימודים האקדמיים נגישים כמעט לכל אחד. בניגוד לעבר שבו תנאי הקבלה לאוניברסיטאות היו מחמירים יחסית ורבים לא זכו לקבל השכלה אקדמית, כיום המצב כבר שונה ולאור התפתחותן של המכללות, אנשים רבים זוכים ללימודים אקדמיים, גם כאלו שגרים בפריפריה ולפני כן, תואר היה בשבילם חלום רחוק.

כיום יש אוניברסיטאות ומכללות שזוכות למימון מתקציב המדינה, כמו כן יש מספר מכללות פרטיות. ההבדלים בעיקרם הם בשכר הלימוד אותו משלמים. למוסדות אקדמיים שזוכים למימון ציבורי שכר הלימוד הוא נמוך יחסית ועומד על בסביבות העשרת אלפים ₪ בשנה. לעומת זאת, לימודים במכללה פרטית מגיעים לסכומים של 30 אלף ₪ מידי שנה ולפעמים אפילו יותר.

עכשיו, כל אחד שואל את עצמו, איך הוא בדיוק יוכל לממן את הלימודים במלואם. כמובן, שמי שיש לו אפשרות להביא את כל הכסף מהבית, זוהי אופציה בהחלט לא רעה. אבל לא תמיד חובה לעשות זאת, שכן יש מספר אפשרויות שיאפשר לממן את התואר האקדמי, גם במכללות הפרטיות:

מלגות: אחת הדרכים הטובות ביותר לממן את הלימודים האקדמיים היא באמצעות מלגה. מלגה הינה מענק שמקבלים לצורך מימון הלימודים באופן מלא או באופן חלקי, ובתמורה צריך להעניק מכסה של שעות שבועיות לטובת מטרה מסוימת. לרוב מדובר על שעות שבהן מתנדבים עם קשישים, בני נוער, נזקקים וכדומה. המלגות יכולות להיות מטעם מוסד הלימוד או מטעם גופים וקרנות פרטיות. כיום יש מספר רב יחסית של מלגות אותן ניתן לקבל. התנאים לקבלת המלגות משתנים ממלגה למלגה ולרוב לא ניתן לקבל יותר ממלגה אחת. חשוב לציין, כי לפעמים המוסדות האקדמיים, במיוחד אלו הפרטיים מעניקים מלגה שהיא בדמות הנחה משמעותית בשכר הלימוד, כך שהדלתות פתוחות גם לכאלו שלא בטוחים שיוכלו לממן את הלימודים.

שימוש בפיקדון: דרך נוספת לממן את הלימודים מבלי להוציא שקל הנה שימוש בפיקדון הצבאי. הפיקדון ניתן לכל מי שהשלים לפחות 24 חודשי שירות בצה"ל ונע בין סכומים של 18,500 ₪ לבין כמעט 30,000 ₪ עבור לוחמים שמסיימים את השירות. השימוש בפיקדון אינו סותר לדוגמא את השימוש במלגה.

 

מרחבי הרשת:
יורם קראוס – על הקשר הערכי בין ניהול לבין טיפוס הרים