אפליית המגזר הערבי בתחום החינוך

אמנם פעמים רבות מדובר בתלמידים סטודנטים ערבים שלומדים באותן כתות לצד סטודטים יהודים אבל אינספור כתבות ותחקירים שנעשו בחמשת השנים האחרונות מראים כי חוסר השוויון על רקע לאומני חי, בועט וקיים.

תנאי המגורים

במכללת תל חי סטודנטים ערבים טוענים כי תנאי המגורים שלהם במעונות, גרועים בהרבה בהשוואה לאלו של היהודים וניתן לראות הוכחות מצולמות לכך. עובש על הקירות, קירות שבורים, קילופים, שירותים מוזנחים, מכשירי חשמל ישנים לעומת החדשים שבמעונות היהודים – אלו ועוד מעידים על אפליה, על חוסר שיוויון או על איך שלא תרצו לקרוא לזה. יו״ר אגודת הסטודנטים טוענת כי היחס חייב להיות שווה וכי יש לתקן את המגורים ולשפץ אותם בכדי שיהיו ראויים למגורים ואין זה משנה מי גר שם.

תקציבים שלא מחולקים באותו האופן

דיונים רבים התקיימו על העובדה שתקציב החינוך לא מחולק באופן שווה עבור מוסדות לימוד ואוניברסיטאות בהם אוכלוסיות משולבות לבין כאלה בהם לומדים ישראלים יהודים באופן בלעדי.

אפליה נגד מורים ערבים

למרות שמדובר בצורך ממשי וקיים של עוד ועוד מורים במערכת החינוך היהודית, עדיין מגבילים את המשרות ומעודדים אזרחים ערבים שלא לגשת ללימודי הוראה שכן לאחר מכן יהיה להם קשה מאוד למצוא עבודה.

אפליה נגד ילדים ערבים בבתי הספר

מנתונים עולה כי אחד מכל ארבעה מתוך 1.5 מליון הילדים בישראלים המשולבים במערכת החינוך לומדים בבתי הספר בשיטת ההפרדה. מדובר כמובן בילדים שהם אזרחי ישראל – פלשתינאים. כאן האפליה באה לידי ביטוי הן בתנאים שבהם הם לומדים, תנאי צפיפות, חוסר בצוות לימודי מקצועי והן באמצעים המותנים להם במטרה ללמוד. גן כאן במערכת החינוך היסודית, בחטיבות הביניים והתיכונים, משרד החינוך מעביר פחות כסף, פחות תקציב עבור מוסדות חינוך ערביים או משולבים.

כמובן שאפליות מהסוג הזה לא מתקיימות רק בדלתיים סגורות בתוך מערכת החינוך הפרטית והציבורית אלא גם במקומות ציבוריים כמו חדרי כושר, קאנטרי קלאב עירוניים אשר פתוחים לקהל הרחב, מועדונים, בתי חולים וקופות החולים.