צמצום פערים בחברה באמצעות אבחון דידקטי

לא צריך להיות מבין גדול בכלכלה כדי לדעת איך דברים עובדים ואיך צמצום פערים בחברה מתבצע. חלק גדול מהפערים בחברה מתחיל בחינוך. אוכלוסיות ש'זוכות' לפחות השקעה בתחום החינוך בסופו של דבר מתקשות יותר להצליח בתחומים המתקדמים של הטכנולוגיה, המדע והקריירות שלהן עוסקות בתחומים פחות רווחיים או שפחות מצריכים השכלה. הפער הזה בחברה יכול להצטמצם באמצעות השכלה שווה לכולם, גם לאלו שמתקשים וגם לאלו שאין להם מספיק כסף כדי שיוכלו לצאת ממעגל העוני.

צמצום פערים באמצעות חינוך שווה

צעד אחד לפיתרון הוא מבחני האבחון הדידקטי. אבחון דידקטי הוא מבחן אשר בודק את היכולות הקוגניטיביות של הנבדקים ובודק אם יש להם יכולות פחותות מאשר בני גילם. המבחן בודק יכולות קריאה, כתיבה, דיבור, פעולות חשבון בסיסיות, זיכרון, הבנה ועוד מגוון פעולות שעוזרות לאמוד את מצבו של הילד ביחס לבני כיתתו. בעבר היו מתייחסים לתלמידים פחות מוצלחים כאל מקרים טבעיים שלא ניתן לטפל בהם כי "זה מה יש" אבל היום ניתן לבצע אבחונים ולהבין את מצבו של הילד ובכך לתת לו את הכלים המתאימים כדי להתגבר על הקשיים אותם הוא חווה. האבחון הדידקטי נעשה על ידי מומחים שיודעים לזהות את הקשיים של הילד וידריכו אותו ואת הוריו במה ניתן לעשות כדי להתגבר על הקשיים ולהצליח כשאר התלמידים. בנוסף לכך, לאחר תוצאות האבחון יכול להמליץ המאבחן על הקלות למיניהן שיוכלו למעשה לעזור לתלמיד לגשר על הפערים מול התלמידים האחרים. חשוב לקחת בחשבון שאבחונים אלו מתאימים לא רק לתלמידים בתקופת בית הספר אלא גם לאנשים מבוגרים בשלבים המאוחרים יותר של החיים כמו למשל לסטודנטים ואנשים עובדים.

עזרה לשכבות החלשות

עם הזמן, כשהמודעות ללקויות הלמידה גוברת, נפתחים מכוני אבחון רבים בכל רחבי הארץ. מי שצריך לבצע אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי לא צריך לנדוד למרכז אלא יכול לבצע את האבחונים בערי הצפון והדרום כמו עפולה, קרית שמונה, אשדוד, אשקלון ועוד… גם מבחינת מחירים המצב השתפר ולאור התחרות הרבה שהתפתחה בשוק המחירים ירדו בצורה משמעותית. בנוסף לכך, ניתן לקבל הנחות ומימון במקרים רבים. משרד החינוך עוזר במקרים מסוימים ומבוטחים של קופות החולים זוכים להטבות בהתאם לקופת החולים בה הם מבוטחים. כל אלו נועדו כדי לצמצם פערים בחברה – וכפי שזה נראה, הם עושים את העבודה, אבל הדרך עוד ארוכה.