כיצד ניתן להפחית בדמי הניהול של הפנסיה?

פנסיה זה תמיד משהו שנשמע רחוק מאיתנו. עם זאת, דווקא כאשר צעירים יותר, חשוב מאוד להתחיל לשים לב לחיסכון של הפנסיה, מהסיבה הפשוטה שצעדים נכונים כבר בגיל צעיר יוכלו להביא לכך שביום הפרישה ותביעת הפנסיה, יהיו עוד מאות אלפי שקלים בחשבון. מכל מיני סיבות אנשים נוטים להירתע מנושא זה. עם זאת, בסופו של דבר ככל שהמודעות עולה, כך יותר קל לחסוך בדמי הפנסיה.

נזכיר, כי כאשר מופרשת מהמשכורת החודשית לדמי הפנסיה, יש הפרשה של המעסיק, וכן הפרשה מהמשכורת של העובד. במשך השנים מצטבר הסכום בקרן הפנסיה, שהיא עצמה צוברת ריבית ובכך בגיל הפרישה מקבלים בערך 70% מהמשכורות אותם קיבלתם במהלך חייכם כעובדים.

רק מה, את הפנסיה מנהלות הגופים המוסדיים (בתי השקעות), שאותם הם משקיעים בכל מיני ניירות ערך, מניות וכדומה, הכל בהתאם למדיניות החברה. לרוב בישראל, מדיניות ההשקעה היא נורא שמרנית יחסית שכן אגף שוק ההון במשרד האוצר הוא זה שגם נותן הנחיות לגופי הפנסיה מה מותר ומה אסור.

עבור ההפקדות בקרן הפנסיה מידי חודש משלמים דמי ניהול, ויותר מכך, גם עבור הערך שנצבר בקרן הפנסיה. לפי החוק, רשאי גוף מוסדי לגבות דמי ניהול של 6% מההפקדות החודשיות מידי שנה וכן גם 0.5% מהערך שנצבר בקרן הפנסיה. אלו סכומים שיכולים להגיע למאות אם לא אלפי שקלים במקרים מסוימים. רוב האנשים פשוט מקבלים את המכתב מקרן הפנסיה שלהם והם לא ממש מודעים לעניין של דמי הניהול. לפי החוק מותר לחברות הפנסיה כמובן גם לגבות סכומים של דמי ניהול נמוכים יותר.

כמובן, שניתן להפחית את דמי הניהול של קרן הפנסיה ללא שום בעיה. ראשית מבחינה חוקית, כיום כל אחד רשאי לנהל את קרן הפנסיה שלו באיזה גוף שבו הוא מעוניין (בניגוד לעבר שבו המעסיק היה בוחר את קרן הפנסיה). כמו כן, גם את הסוכן הפנסיוני, שהוא האיש המקשר בינכם לבין הגוף המוסדי ניתן לבחור באופן עצמאי.

במקרים הללו, ניתן לעבור מגוף לגוף וסוכן לסוכן ובכך להתמקח ולהוריד דמי הניהול. כיום יש אתר נהדר שיוכל להראות לכם כמה אתם משלמים דמי ניהול, וכמה אותו גוף מוסדי יכול לגבות מכם במחיר נמוך יותר.

כמו כן, כאשר מדובר על ארגון גדול, לרוב דמי הניהול יהיו נמוכים מאוד, רק צריך לשים לב לכך.

למידע נוסף: קרן השתלמות, קופת גמל