איך תדעו אם פגעו בזכויות שלכם במקום העבודה?

כבני אדם אשר בונים לעצמנו מסלול קריירה, שלב אחר שלב, בשקט ובצניעות, כשכירים אנו מנסים להוכיח את עצמנו לאלו הממונים מעלינו ולעשות כל שביכולתנו במטרה להתקדם, להראות השתדלות, להגדיל ראש זאת בכדי שבזמן כזה או אחר, יפתחו בפנינו דלתות נוספות בין אם במקום העבודה הנוכחי ובין אם במקום חדש.

כתוצאה מכך, פעמים רבות אנו מבליגים על דברים שמתרחשים כאשר אותם ״דברים״ למעשה מהווים פגיעה מהותית בזכויות שלנו כעובדים בארגון, עסק או חברה.

הנה כמה זכויות בסיסיות שאתם חייבים לדעת עליהן:

  1. שכר מינימום – מדובר בזכות המחייבת את המעסיק להעסיק אתכם בשכר שלא יפחת משכר המינימום שנקבע בחוק.
  2. תשלום בגין שעות נוספת – עבור שעות נוספות עליכם להשתכר בשעתיים הראשונות בגמול של 125% מעבר לשעות הרגילות. מעבר לשעתיים הללו, על כל שעה נוספת, הגמול הוא 150%.
  3. הזכות לחופשה שנתתית – כל עובד במשק הישראלי זכאי לחופשה שנתית אשר נקבעת על פי הוותק שלכם.
  4. דמי מחלה ודמי הבראה – מהיום השני של המחלה, כל עובד זכאי ל-18 ימי מחלה בשנה. בעוד היום השני והשלישי מזכים את העובד ב-50% משכרו, מהיום הרביעי ואילך, יקבל העובד 100% משכרו היומי. בנוסף, כל עובד זכאי לדמי הבראה כאשר גם כאן התשלום מתאפיין על פי הותק.

זכויות נוספות קשורות להפרשת הפנסיה. בנוסף, בחוק חקוקים חוקים רבים אשר מגנים על עובדים במשק מפני התעללויות, התנהגות מבזה ומשפילה, הגנה על פרטיות העובד, הגנה מפני אלימות, זכויות בהיבט של סיום יחסי עובד ומעביד, זכויות בהיבט של קבלה לעבודה ועוד.

אם אירע במקום העבודה שלכם אירוע שאינו נראה לכם בגדר הסביר, אתם חשים מושפלים, חשים עוינות, לא מקבלים את התשלום המגיע לכם, חשים שמטרידים אתכם מילולית, פיזית או מינית, לא קיבלתם את חוזה העבודה שלכם בזמן כל מה שאתם צריכים לעשות זה לבדוק את העניין ברשת האינטרנט, לעיין בחוק הרלוונטי ובמידת הצורך להגן על עצמכם בעזרת עורך דין לענייני עבודה. אל תוותרו על הזכויות שלכם רק במטרה לקדם את הקריירה שלכם. עמדו על העקרונות ועל הזכויות שלכם.